A cégalapító Szudzuki Micsio (鈴木 通夫 Suzuki Michio) . Az első termékét 1909-ben, 22 évesen készítette egy pedál-hajtású szövőgépet, és árusítani kezdte.
30 évesen már egy szövőszéküzem vezetője volt. Ekkor hatvan alkalmazott dolgozott az üzemben. Eközben tett szert fémmegmunkálási tapasztalatokra is.
A Suzuki által a Power Free-re kifejlesztett rendszer annyira újszerű és leleményes volt, hogy arra az akkor felállt új kormány is felfigyelt, és anyagi támogatást nyújtott a Suzuki számára, hogy az folytassa a motorkerékpár-fejlesztésben megkezdett fejlesztéseit. A Power Free mindezek ellenére csak pár hónapot töltött a piacon, mielőtt teljesen áttervezték. Ugyanis nem sokkal a bemutatás után a japán kormány megváltoztatta a kismotorhasználat feltételeit, és ezt követően 4 ütemű motorok esetében 90 ccm felett, kétütemű motorokesetében pedig 60 ccm felett írta csak elő vezetői engedély szükségességét. A Suzuki ezért azonnal hozzálátott egy új, 60 ccm-es kétütemű motorkerékpár kifejlesztéséhez. Így került a piacra 1953-ban a Diamond Free, 58 ccm-es (43mm : 40mm furat-löket arányú) motorblokkal, amely 4000 fordulatnál 2 Le-t teljesített, és két sebességes erőátviteli rendszerrel.
Szudzuki Micsio folyamatosan korszerűsítette a termelést, legújabb szövőszékeit már gépesítette, amihez friss tőkére volt szüksége, ezért 1920 márciusában, 500 000 jen alaptőkével,Suzuki Szövőszékgyártó Vállalat (Suzuki Jidosa Kogyo) néven bevezette cégét a tőzsdére. Ez a dátum tekinthető a mai nevén Suzuki Motor Corporation-ként ismert cég megalapításának.
A gyártása során számtalan variációban volt elérhető a Diamond Free, legfőképpen az üzemanyagtank formája, és a különböző láncvédők jelentették a variálhatóságot, de később különleges vázakkal is árulták, sőt rugós- és megerősített első villákkal, dobfékkel, de még ütközőkkel is megvásárolható volt. A Diamond Free-t a ma is használt kezelőszervekkel látták el: kézi kuplungkarral, hüvelykujjal vezérelhető gázzal, és a középvázba felhozott válókarral. És bár nyugaton nem vált ismertté, Japánban sokezer Diamond Free-t adtak el.
Ezután - a világgazdasági eseményekkel összhangban - felgyorsultak az események a cég életében. 1954 több nagy változást is hozott, ekkor a cég már 6000 darab motorkerékpárt gyártott havonta. Ebben az évben a cég befejezte a segédmotor kerékpárok gyártását és átált a mopedgyártásra. Az új modellt Mini Free névre keresztelték – ami 1958-ig, a Suzumoped megjelenéséig volt kapható. Ugyancsak 1954-ben a cég nevét a mai nap is használt nevére, Suzuki Motor Corporation-re változtatták. Ugyancsak ’54-ben készítette el a Suzuki az első igazi motorkerékpárját, a Colleda Co-t. A motor négyütemű, egyhengeres, 90 ccm-es, könnyű súlyú motor volt, amely a gyártásának első évében megnyerte a Japán Nemzeti Kupát, ezzel előre biztosítva magának a gyors piaci sikert. 1955 márciusában a Suzuki bemutatta első „nagymotorját”, a Colleda COX-t. 125 ccm, egy henger, négy ütem és modern külső voltak a motorkerékpár jellemzői. Ezzel párhuzamosan egy kétütemű, Colleda ST névre hallgató motor is piacra került, amely a korábbi Colleda CO újraformált és átdolgozott változata volt. Finomítottak a motor felfüggesztésén és a világítási rendszerén is. 1959 májusáig folyt a Colledák gyártása, melynek során olyan, Európában unikumnak számító megoldásokat alkalmaztak, mint például az elektromos önindító. Ezzel párhuzamosan a cég belekezdett az autógyártásba is, első termékük a „Suzulight” névre keresztelt 2 ütemű, 360 ccm-es mini személyautó volt.
1956-ban a cég mérnökei teljesen új felfogásban láttak a motorépítésnek. A cél immáron teljesen új volt, egy, az akkori értelmezésben nagyteljesítményű versenygép kifejlesztése, amely képes a 130 km/h fölötti sebességre. A megoldást egy 18 lóerős 250 köbcentiméteres, (54mm : 54mm furat-löket arányú) kéthengeres, négysebességes váltóval szerelt kétütemű motor jelentette, amely igen előremutató fejlesztésnek számított akkoriban. A motor a Colleda erényeit foglalta magában, és TT névre hallgatott. Ez a motor számít a későbbi T 20, a T 250 és a GT 250 modellek elődjének. Modern, lengéscsillapítóval felszerelt hátsó lengőkarjával, és újszerű első villáival azt mutatta, hogy a Suzuki mérnökei már a korai években felismerték a jó futómű fontosságát. 1957-ben Szudzuki Micsio visszavonul a mindennapi üzlettől, helyét fia, Suzuki Shunzo vette át az elnöki székben. Édesapja, a cég alapítója a továbbiakban csak tanácsadóként vett részt az üzletben. A Suzuki minden évben fejlesztett modelljein. Piacra kerültek a Colleda COX II, Colleda ST II szériák. Ekkor a Suzukinak már voltak motorjai az 50, a 125 és a 250 kategóriákban is. Ekkor, 1958 májusában debütál a hídvázas Suzumoped SM, amely a Suzumoped-et váltja fel; és szintén ebben az évben, októberben mutatják be a Suzuki új emblémáját, az ’S’ betűt.
1960-ban a Suzuki gyári csapata benevezett a már akkoriban is híres MAN-szigeti TT-re, és bár a versenyt elsőre nem nyerték meg, az előkelő 15., 16., és 18. helyeket sikerült megszerezniük. Ezzel bebizonyították, hogy a Suzuki motorok gyorsak és megbízhatók. 1962-ben aztán a Suzuki megnyerte fennállásának első Világbajnokságát, 50-as kategóriában az angliai Isle of Man TT-n. Ugyanebben az évben kezdték építeni az 5 mérföld hosszú saját tesztpályát is a gyár közelében, amit Ryuyo nevet kapta, és a rákövetkező évben már készen állt a motorpróbákra. Ebben az időben került piacra a ’Selped’ nevű moped, ami hatalmas darabszámban fogyott, és így egyike lett a legnagyobb darabszámban eladott Suzuki motoroknak. 1965-ben a Suzuki bemutatja első csónakmotorját, a DT 55-öst, amely egy kétütemű, 5,5 Le motor, valamint szintén ebben az évben kerül piacra a középkategóriás kisautója a Fronte 800, amelet szintén kétütemű, 800 ccm-es motor hajt. A Suzuki ettől kezdve folyamatosan fejleszti kínálatát a négykerekűek terén is, valamint minden évben több motort is piacra dobott, még jobban felgyorsítva a japán motorgyártás dinamikus fejődését.
1976-ban új koncepciót indított útjára a Suzuki. Belefogott a négyütemű motorok fejlesztésébe, elindulva azon az úton, amelyen ma is jár. Az első modellek a GS 400 (a mai GS 500 ésGS 500 F modellek őse) és a négyhengeres, dupla vezérműtengelyes GS 750 (a ma is kapható GSX 750 F elődje) voltak. A fejlődés folytatódott és 1977-ben sok kétüteműt kivezettek a piacról. Szintén 1978-ban került a cég vezérigazgatói székébe Szudzuki Osamu , a vállalat jelenlegi elnöke.
Cross motorok.
Suzuki RM85
Motor típusa![]() |
kétütem?, egyhengeres, vízh?téses![]() |
Henger?rtartalom (cm3)![]() |
84,7![]() |
Furat x Löket (mm)![]() |
48,0 x 46,8![]() |
Sebességváltó![]() |
6-sebességes mechanikus![]() |
Tengelytáv (mm)![]() |
1 240 / 1 280![]() |
Szabad magasság (mm)![]() |
325 / 355![]() |
Ülésmagasság (mm)![]() |
850/875![]() |
Száraz tömeg (kg)![]() |
65/69![]() |
Futóm? - els?![]() |
felfordított teleszkópvilla, gáz/tekercsrugó, olajcsillapítás, húzó/nyomóer? 20 állásba állítható, csillapítás - 3 ford. állítható![]() |
Futóm? - hátsó![]() |
központi rugóstag, olajcsillapítás, tekercsrugó, állítható rugóel?feszítés, állítható húzó-/nyomó-/csillapítóer?![]() |
Fékek els? / hátsó![]() |
tárcsa / tárcsa![]() |
Gumiabroncs mérete els? - hátsó ![]() |
70/100 17" - 90/100 14"![]() |
Üzemanyagtank kapacitása (l)![]() |
5 |
Suzuki RM125
Motor típusa![]() |
kétütem?, egyhengeres, vízh?téses![]() |
Henger?rtartalom (cm3)![]() |
124![]() |
Furat x Löket (mm)![]() |
54,0 x 54,5![]() |
Sebességváltó![]() |
6-sebességes mechanikus![]() |
Tengelytáv (mm)![]() |
1 450![]() |
Szabad magasság (mm)![]() |
350![]() |
Ülésmagasság (mm)![]() |
960![]() |
Száraz tömeg (kg)![]() |
87![]() |
Futóm? - els?![]() |
felfordított teleszkópvilla, gáz/tekercsrugó, olajcsillapítás, húzó/nyomóer? 22 állásba állítható, csillapítás - 20 állásba állítható![]() |
Futóm? - hátsó![]() |
központi rugóstag, olajcsillapítás, tekercsrugó, állítható rugóel?feszítés, állítható húzó-/nyomó-/csillapítóer?![]() |
Fékek els? / hátsó![]() |
tárcsa / tárcsa![]() |
Gumiabroncs mérete els? - hátsó ![]() |
80/100 21" - 100/90 19"![]() |
Üzemanyagtank kapacitása (l)![]() |
8 |
Suzuki RM250
Motor típusa![]() |
kétütem?, egyhengeres, vízh?téses![]() |
Henger?rtartalom (cm3)![]() |
249![]() |
Furat x Löket (mm)![]() |
66,4 x 72,0![]() |
Sebességváltó![]() |
5-sebességes mechanikus![]() |
Tengelytáv (mm)![]() |
1 470![]() |
Szabad magasság (mm)![]() |
350![]() |
Ülésmagasság (mm)![]() |
965![]() |
Száraz tömeg (kg)![]() |
96![]() |
Futómű - els?![]() |
felfordított teleszkópvilla, gáz/tekercsrugó, olajcsillapítás, húzó/nyomóer? 20 állásba állítható, csillapítás - 18 állásba állítható![]() |
Futómű - hátsó![]() |
központi rugóstag, olajcsillapítás, tekercsrugó, állítható rugóel?feszítés, állítható húzó-/nyomó-/csillapítóer?![]() |
Fékek els? / hátsó![]() |
tárcsa / tárcsa![]() |
Gumiabroncs mérete els? - hátsó ![]() |
80/100 21" - 110/90 19"![]() |
Üzemanyagtank kapacitása (l)![]() |
8 |
Suzuki RM-Z450
Motor típusa | 4 ütemű, egyhengeres vízhűtéses |
Furat x Löket | 95.5 x 62.8 mm |
Hengerűrtartalom | 449 köbcentiméter |
Sűrítési arány | 11.9:1 |
Szelepelés | DOHC 4 szeleppel |
Keverékképzés | Keihin FCR 40 MX porlasztó |
Gyújtás | Digitális (tranzisztoros) AC-CDI |
Indító rendszer | Berúgós |
Kenés | Olajszivattyú, olajteknôs (SASS) |
Erôátvitel | 4 sebességes mechanikus |
Tengelykapcsoló | Többtárcsás, nedves |
Erôátvitel | Láncos |
Váz típusa | Dupla hídváz nagy alumínium ötvözetbôl |
Villaszög / Utánfutás | 25.3 fok / 111 mm |
Elsô futóm? | Showa 47 mm átmérôj? teleszkópos villák olajcsillapítással, és tekercs- és olajrugókkal |
Hátsó futóm? | Központi rugóstag Showa pneumatikus lengéscsillapítás |
Fékek elöl | Tárcsa |
Fékek hátul | Tárcsa |
Gumiabroncs elöl | 90/100-21 51M |
Gumiabroncs hátul | 120/80-19 57M |
Üzemanyagtartály | 7 liter |
Hosszúság | 2185 mm |
Szélesség | 830 mm |
Magasság | 1260 mm |
Tengelytáv | 1480 mm |
Szabad magasság | 350 mm |
Ülés magasság | 955 mm |
Önsúly | 100 kg |