A motocross
Története
Egy brit őrmester valamikor a század elején úgy rendelkezett hogy a katonák számára kötelező motoros terepgyakorlatot nem a laktanyán kívül, hanem azon belül a gyakorló téren tartsák meg, mivel így jobban szemmel tartható a feladat végrehajtása. Ez volt az „ősgondolat” , s miután a dolog bevált, ezután mindig így csinálták. Innen már csak egy lépés volt az út az egésznek a sportba való átemeléséhez, hiszen mindenki volt katona, na meg a motorsportok mindig is kötődtek a honvédséghez.Az angolok,belgák,svédek voltak az első crossmotrosok.Az első hivatalos versenyt Belgiumban rendezték.A nagy áttörést a kétütemü motorok megjelenése hozta. Ezek a gépek a négyüteműeknél jóval könnyebb és erősebb motorok voltak, és hamarosan a határ a csillagos ég lett.Ma egy 125-ös kétütemű crossmotor 86 kg súlyú és 40 lóerőt teljesít széria kivitelben, ami bármilyen nehéz terep leküzdésére alkalmassá teszi.
Kategóriák&Szabályok
A motocross szabályai a kezdetek óta alig változtak.A pálya hossza általában 1500–2500 m. hosszú, min. 6 m. széles, teljesen zárt, önmagába visszatérő, természetes és mesterséges akadályokkal kiépített körpálya. Fontos eleme a rajtegyenes,mely min.85, max.125 m hosszú, beépített, 40 versenyző egy sorból történő indítására alkalmas rajtgéppel. A közönségsiker nagyban függ a pálya területének jó kiválasztásától, a nyomvonal kijelölésétől, mert jó esetben a látványos, izgalmas küzdelmek az egész pályán jó láthatóak. A szabályoknak megfelelően a pálya vezetésének, akadályok,fordulók kialakításának a versenyzők biztonsága érdekében olyannak kell lennie,hogy az átlagsebesség az 55 km/ órát ne haladja meg. Két akdály (ugrató) között min. 30 m. távolságnak kell lenni, a cél előtti szakaszon már akadály nem lehet. Az a versenyző, aki a futam közben elhagyja, vagy levágja a pályát, kiesett a versenyből. Ugyan ez vonatkozik arra is, aki szándékosan akadályozza, feltartja versenyzőtársait. Az elsőként célba érkező versenyző a futam győztese, az őt követők befutási sorrendjük szerint a helyezettek és ennek megfelelő helyezési pontot kapnak. A versenyek két futamosak és a helyezési pontok összesítése alapján hirdetnek versenyeredményt. Világszerte igen sok kategóriában bonyolítják le ezt a versenyágat (50, 65, 85, 125, 250, és 500 ) valamennyit csak szólóban, de világbajnokságot csak 125, 250 és 500- ban.
Európai osztalynév |
Hengerürtartalom 2t |
Hengerürtartalom 4t |
Megjegyzések |
0 |
MX1 | 250cc | 450cc | ||
MX3 |
250cc+ | 450cc+ | ||
MX2 |
144cc |
250cc | ||
85BW | 85cc-112cc | 150cc | nagyobb kerekek | |
85SW | 85cc | 150cc(ha a klubb megengedi) | kisebb kerekek | |
65 | 65cc | N/A |
Nagydíjak
Minden szezon több versenyből áll, melyet Grand Prixnek vagy Nagydíjnak neveznek. Egy nagydíj hivatalos neve mindig az adott ország nyelvén van, pl.: "Belga Nagydíj". Egy országban egy évben egyszerre kettő nagydíjat is rendezhetnek.